woensdag 10 september 2014

Jan Pieter Gootjes



Jan Pieter Gootjes                                                                                     www.janpietergootjes.nl

Jakobsladder

Jakob droomt in Betel met zijn hoofd op een steen. Hij ziet de hemel opengaan. Engelen lopen vanuit de hemel via een ladder naar beneden en klimmen vanaf de aarde weer omhoog. Jakob ontdekt dat er altijd al engelen om hem heen waren. En nu ook zijn. Deze engelen gaan met hem mee op zijn reis. Het grootste wonder is dat vervolgens God zelf afdaalt, naast Jakob gaat staan en hem Zijn belofte geeft. Om stil van te worden.
De ladder staat op de steen. De steen waarop Jakob om te slapen zijn hoofd legt. De steen van overgave.

Maar Jakobsladders zijn voor Gootjes veel meer dan het verhaal uit genesis 28. “het gaat niet alleen om de verbinding tussen God en mensen. Voor mij leggen Jacobsladders verbindingen tussen de generaties voor mij, met mijn ouders en grootouders. Als je goed kijkt bestaan de ladders die ik maak uit een soort figuurtjes, poppetjes, die op elkaars schouders staan. Het zijn generaties, ze komen in verbinding met elkaar verder en uiteindelijk zijn ze diep verbonden met het ontstaan van het leven.

Ook kun je ernaar kijken als vele kruisen die op en naast elkaar staan.

Jan Pieter zag de ladder bijna letterlijk als beeld ontstaan aan het sterfbed van zijn moeder. De behoefte om daarna deze ladder te verbeelden in allerlei materialen en verschillende vormen bleek erg groot.

Elk jaar schildert Jan Pieter een collectie aquarellen. Thema’s die afgelopen jaren langskwamen zijn Psalm 8 ( aanschouw ik de hemel, het werk van Uw handen, wat is de mens...)  Psalm 121 ( De schaduw aan mijn rechterhand), De Drie Gratien, Psalm 25 (De weg is wijzer....) Jakobsladder.

Het thema  Jakobsladder houd me nog steeds bezig. Inmiddels is het een project geworden waarin het thema in veel variaties is uitgewerkt. Van sieraden tot grote ruimtelijke beelden in cortenstaal,  RVS, eikenhout en verchroomd staal.

Motivatie en inspiratie

Het is mijn innerlijke drang om te schilderen en ruimtelijk werk te maken.Vanuit mijn gevoel en emotie zijn er thema’s die me bezig houden en waar ik vorm aan wil geven. Het is een soort moeten. Daarnaast ervaar ik het als een geschenk, als een gave om vorm te geven aan de beelden van mijn ziel. Inspiratie haal ik uit ontmoetingen. Ontmoetingen in de natuur. Ontmoetingen met mijn medemens. Gebeurtenissen en beelden uit de bijbel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten