woensdag 10 september 2014

Adri Geelhoed

 
 
 
 

Adri Geelhoed over zijn eigen werk:

 

Jarenlang is het Zeeuwse landschap mijn voornaamste inspiratiebron geweest. Ik geef het landschap enerzijds weer zoals ik het zie: kleurig, strak geordend in lijnen en vlakken en vaak in panoramische vorm. Tegelijk schilder ik het landschap zoals ik het wil zien: in eenvoud en evenwicht met verwaarlozing van details. ‘Na de oogst’ en ‘Bij het Zwake’ zijn hier voorbeelden van.

Op zeker moment bracht ik het landschap tot zijn essentie terug, zoals onder andere te zien is in ‘Vlasblauw’. Hier zijn de monochrome kleurvlakken zelfstandig geworden; ze zweven los van elkaar voor een achtergrond.

Om tot een groter geheel te komen hanteer ik naast kwasten en penselen bij voorkeur het paletmes. De vlakken zijn daardoor gelaagd en interessanter om te zien. Het gaat per slot van rekening niet om het landschap maar om de kunst.

 

In een eerdere periode hield ik mij bezig met het ‘verdwenen landschap’, met andere woorden het landschap van mijn jeugd. Deze schilderijen zijn vooral in zwart-wit, dus grafisch van karakter. ‘Eeuwige jachtvelden’ maakten in het tijdperk van de vooruitgang plaats voor industrie. Ook ‘Vaderland’, geschilderd op een deur is een verwijzing naar verleden tijd. Een ode aan mijn vader die als boer zijn hele leven werkte met paarden. Het hemelsblauwe vlak met een opening erin verwijst naar een ‘beter vaderland’. Eén van de weinige, of misschien het enige, ‘religieuze’ werk dat ik gemaakt heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten